Nieuwe header?

Gisteren heb ik een nieuwe header geplaatst die in tegenstelling tot mijn vorige header niet zomaar een loos prentje is, maar wel degelijk een persoonlijke betekenis heeft voor mij.

Wij (de familie) zijn op een aantal documenten gestuit, van onze voorvaderen die tijdens de groote oorlog gevlucht zijn uit Antwerpen via Nederland naar Groot Brittannië. Het gezin bestaande uit 6 meisjes en 1 zoon woonde een tijd in een klein dorpje een heel eind boven Londen. Daarna zijn er drie meisjes naar een internaat gegaan om hen van verder onderwijs te voorzien. De zoon trad toe tot het vrijwilligersleger en kwam rond 1915 terecht aan het front bij de geallieerde kant. Mijn grootmoeder en haar twee zussen schreven geregeld brieven naar hun ouders en hun broer. Die brieven liggen hier thuis. Een neef heeft deze foto’s gevonden.

Alles speelt zich af rond 1915 – 1916, daarna hebben we geen brieven meer gevonden. Mijn grootmoeder was toen 16-17.

Maar het laatste wat mijn grootmoeder zong waren net de engelse liedjes uit die periode, voor haar geest haar verliet en zij hulpeloos en dement achterbleef. Enkele jaren later is ze gestorven.

Vandaar dit persoonlijk beeld. Ze zit uiterst links en erboven staat haar zus, de derde van rechts staat nog een zus.

Geef een reactie

