Brain Eno ‘Prophecy Theme’ uit Dune (1984)

Prophecy Theme door Brain Eno

De film ‘Dune’ uit 1984 was een zijsprong van regisseur David Lynch, die door alle Dune-fans niet echt gewaardeerd werd en eigenlijk ook niet door de David Lynch fans. En ook niet door de Sting-fans die een rolletje gekregen in deze film had. Toch was het een film die me bleef achtervolgen vanwege zijn mooie beelden en styling. Ik weet niet echt of dat enkel het werk van David Lynch was, want hij werd vrij laat bij dit mega-project betrokken. Ik weet wel dat ik toen ik deze film in de bioscoop zag (technicolor en dolbysystem) ik wel zwaar onder de indruk was. Het was absoluut geen succes, integendeel, de film leed zwaar verlies.

De soundtrack was van de hand van de Amerikaanse ‘supergroep ‘ Toto’. Dat zegt u niks, dat verbaast me niet hoor. Maar ergens op de soundtrack vind je wel deze ambient tune van Brain Eno.

Een grappige noot is dat Eno ‘Music For Films’  uitgebracht had.

De film werd later een TV-reeks (rond 2000), maar ik geloof niet dat die ooit tot Europa raakte. De boeken daarentegen waren een groot succes.

Dune was wel een cult in de zevertiger en tachtiger jaren. Bv. ook Klaus Schulze had er in 1979 reeds een soloproject aan gewijd.

Een Reactie op “Brain Eno ‘Prophecy Theme’ uit Dune (1984)

  1. Enorm goed. Spijtig genoeg nog altijd niet de film gezien, dat zal er wel eens van komen. Eno’s “Music for Films”, “Ambient 1” en “Apollo” behoren wel tot m’n favoriete (ambient) cd’s.

Geef een reactie

