Laatste Dagen Tove Jansson tentoonstelling @Stripmuseum Brussel tot 12/09

Even overgeschakeld op beeld dus.

Tentoonstelling moom

Ik ontdekte vrij laat dat er al een hele zomer een tentoonsteling loopt over Tove Jansson, een Finse schrijfster-tekenares die beroemd werd met haar creatuurtjes: ‘Mumin’, ‘Moomin’, ‘Moem’. (dank aan Tim) behalve een strip schreef ze ook kinderboeken, waar ik als jongvolwassene helemaal kon in wegdromen. Ik ben zelfs de trotse eigenaar van een zweedse boek: ‘Muminpappans memoarer’, ik vermoed dat dit vertaald ‘de memoires van Papa Moem’ wil zeggen. (dank aan Jan). Maar het is hier op de markt gekomen onder de naam: ‘De wilde jaren van Pappa Moem’.  Haar verhalen hebben een hoog Winnie De Pooh gehalte. De wereld is gevuld met diverse creaturen die allemaal in de Moemvallei leven. Moem, Papa en Mama Moem,snorkmeisje, Het diertje Sniff, Snuusmoemrik.

Maar ze is voornamelijk bekend in Scandinavie met haar dagstrip. Ondertussen is deze terug op de markt gebracht.

strip moomin

Laat je betoveren en ga, zo lang het kan naar de tentoonstelling in het stripmuseum in de Zandstraat in Brussel. De tentoonstelling loopt nog tot 12/09

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tove_Jansson

Van één van de verhalen word nu een 3di film gemaakt: Komeet boven de moeminvalei ofwel ‘The Moomin And The Cometchase’

Alleen geloof ik dat ik het oorspronkelijk boekje prefereer. Ik heb daar trouwens nog redenen voor, maar die vertel ik niet.

Geef een reactie

