Pole ‘Tanzen’

Het verhaal van de sounds van Pole is een vreemd verhaal, ik heb het twee keer geverifieerd omdat ik even dacht dat ik met een ‘broodje aap verhaal’ te maken had. Maar blijkbaar klopt het dus. De klank van de eerste platen van Stefan Betke (aka Pole) werd gegenereerd door een fout in een onderdeel, met name de Pole-Waldorf-filter,  die was gewoon stuk. Maar het maakte nog geluid, en wel een klank die nooit gehoord was. Dus in plaats van het direct te willen herstellen of vervangen maakte gebruikte hij de klank zoals deze was. Hij noemde zichzelf naar deze filter en begon met deze ‘glitch’ geluid te generen. Hieronder tekst en uitleg die ik gevonden heb bij Boomkat. U leest daarin ook de namen van de andere reuzen uit die Berlijnse scene, Basic Channel en Monalake

“Since the demise of the Kiff SM label these three groundbreaking albums have been unavailable, thus depriving a whole new generation of listeners with the chance to familiarise themselves with some of the best broken dub of the last 15 years. And in this instance – we really do mean broken, for the central conceit in Pole’s work across this triptych of releases was his broken 4 Pole-Waldorf filter, a unit which created unpredictable yet beautifully frayed analogue detritus. The first of these three albums came out in 1998, soon after the peak of the Basic Channel movement and while Stefan Betke (aka Pole) was working at Berlin’s legendary Dubplates and Mastering studio under the tutelage of Robert Henke, aka Monolake. When Pole 1 came out it sounded completely unlike anything else anyone had heard before – utilising a bass-heavy dub aesthetic surrounded by the fragmented flotsam and jetsam of his malfunctioning effects unit, all in the most self restrained, minimal and un-showy manner. In hindsight there are clear parallels with the enigmatic reductions of Basic channel’s Rhythm & Sound, but Pole’s rhythms offered a much more complex and unnerving set of parameters for the dub chords to bury themselves in – and as a result the trajectory of each track became much harder to predict. By the Time Pole 3 came out a couple of years later, the influence of Pole’s sound was so substantial that he even provided the soundtrack to a Levi’s advert (check the second sound sample below) – by which point his focus shifted towards elements of Hip Hop and Techno with the formation of his Scape imprint and fourth album for the Mute label. But these 3 albums no doubt offer Betke’s most substantial and important body of work to date – and it’s truly a treat to have them available once again in this deluxe package (including liner notes by The Wire’s Rob Young). Newcomers to these 3 wondrous albums are in for quite a treat.” …

en om het verhaal helemaal rond te maken,

Pole “Tanzen” 1998


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s